در سی‌ و ‌پنجمین جلسه از سلسله جلسات گفتار عصر بیان شد؛

بیش از ۲ هزار اقدام ضدایرانی در کارنامه کنگره آمریکا

۹۸/۱۲/۱۳، ۱۰:۳۰ ق٫ظ

“در دوره اخیر کنگره آمریکا، هر سه روز یک‌بار موضوعی درباره ایران مطرح شده است. مسئله اصلی منفعل نبودن مجلس شورای اسلامی است.”

محمدعلی شیخ‌الاسلامی در سی‌ و ‌پنجمین جلسه از سلسله جلسات گفتار عصر با موضوع نبرد پارلمان‌ها در حسینیه هنر مشهد به بررسی اقدامات ضد ایرانی کنگره آمریکا پرداخت.

این فعال و پژوهشگر حوزه بین‌الملل در ابتدا با معرفی کنگره آمریکا و تعریف ساختارهای کنگره و نیز بیان تفاوت‌های مجلس نمایندگان و مجلس سنا، ابعاد پارلمانی اقدامات ضد ایرانی آمریکا را بررسی کرد.

وی با ارائه آمارهای رسمی از سایت کنگره آمریکا گفت: تمام طرح‌های مطرح شده در کنگره، با همه‌ جزئیات، در این سایت به‌طور شفاف ثبت می‌شود، برخلاف عدم شفافیت در مجلس شورای اسلامی خودمان، حتی نام موافقان و مخالفان طرح‌ها و لوایح کنگره در این سایت اعلام می‌شود.

شیخ‌الاسلامی با اشاره به آمارهای رسمی سایت کنگره آمریکا، ادامه داد: در کنگره آمریکا، ۱۲۰۸ طرح، ۸۱۸ قطعنامه و ۱۲۳ اصلاحیه قانونی بر علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح شده که از این آمار، ۱۴۴ طرح آن بر علیه ایران اعمال شده است.

این فعال و پژوهشگر حوزه بین‌الملل اظهار کرد: در دو دوره اخیر کنگره آمریکا ۳۰۲ اقدام حقوقی علیه ایران اعمال شده است، به روایتی هر سه روز یک‌بار در کنگره آمریکا، به ایران پرداخته شده که در مقابل این اقدامات ضدایرانی، مجلس شورای اسلامی، مجلس منفعلی بوده است.

وی ضمن معرفی تعدادی از طرح‌هایی که آمریکا علیه کشورمان در کنگره‌اش مطرح کرده است، اشاره‌ای به کارکردهای خاص کنگره آمریکا نیز داشت و افزود: آمریکا حتی برای آزادی یک آمریکایی هم دست از تلاش بر نمی‌دارد، حدود سال ۸۵ بود که یک جاسوس آمریکایی به اسم رابرت لونیسون در جزیره کیش مفقود شد و دولت آمریکا از آن روز تا به حال مسائل زیادی را علیه کشورمان مطرح کرده است، بعد از آن هم که وقایع سوریه و دخالت آمریکا در این کشور پیش آمد، کنگره آمریکا پیش‌دستانه قانونی تحت عنوان «قانون حفاظت از غیرنظامیان سوری» را به بهانه حمایت از مردم این کشور علیه دولت بشار اسد تصویب کرد و تحریم‌هایی در زمینه تامین انرژی، تجارت و حمل‌ونقل هوایی به دولت سوریه تحمیل کرد.

شیخ‌الاسلامی یادآور شد: طرح این موضوعات در کنگره آمریکا، نشان‌دهنده اهمیت حتی یک فرد آمریکایی برای کنگره این کشور است و البته تلاش آن‌ها برای پیشگامی در مسائل روز کشورشان را نشان می‌دهد.

این فعال و پژوهشگر حوزه بین‌الملل با اشاره به طرحی که کنگره آمریکا برای محکوم کردن اغتشاشات دی‌ماه ۹۶ کشورمان همان روزها در دستور کار قرار داد، گفت: از خودتان بپرسید مجلس ما در مقابل این طرح‌ها چه اقدامی می‌توانست انجام دهد ولی انجام نداد؟ وقتی آمریکا اعتراضات ایران را پوشش می‌دهد و ادعا می‌کند ایران بر علیه تظاهرکنندگان خشونت اعمال کرده، در مجلس شورای اسلامی حتی قطعنامه‌ای مطرح نشد تا آمریکا را به دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران محکوم کند، تصویب شدن یا نشدن این طرح‌ها خیلی اهمیتی ندارد، بلکه مسئله منفعل بودن مجلس شورای اسلامی است.

وی با بیان اینکه آمریکا ظرفیت‌های زمانی را خوب می‌شناسد و در بزنگاه‌های حساس، طرحی را بر علیه ایران طرح می‌کند، عنوان کرد: چرا باید همه‌ اقدامات ما در مقابله با اقدامات آمریکا باشد و به حوادث روز توجه نکنیم و تازگی آن را در نظر نگیریم؟

شیخ‌الاسلامی یادآور شد: از ۱۴ طرح ضدایرانی، در سه مورد آن نام ایران به‌طور مستقیم آورده شده و در کنگره تبدیل به قانون شده است، یکی از آن‌ها قانون کاتسا است که از آن تحت عنوان مادر تحریم‌ها یاد می‌شود و همزمان با تصویب برجام در کنگره آمریکا رأی آورد.

این پژوهشگر حوزه بین‌الملل به بررسی اقدامات مجلس شورای اسلامی پرداخت و اظهار کرد: مجلس ما در مقابل تمام اقدامات ضد ایرانی کنگره، به‌طور کلی ۵ طرح ارائه داده که چهار طرح آن بعد از تذکر رهبری بوده است.

در ادامه پژوهشگر پژوهشکده شهید صدر به بررسی ضرورت دیپلماسی مناسبتی مجلس پرداخت و با گلایه از منفعل بودن مجلس گفت: کارنامه مجلس شورای اسلامی در زمینه مقابله با اقدامات ضدایرانی ایالات متحده ضعیف است و قابل دفاع نیست، آن‌جایی که مزیت نسبی انقلاب اسلامی بود و می‌شد از این مناسبت‌ها استفاده کرد تا در مقابل هجمه کنگره، یک اقدام هر چند ظاهری انجام داد، اما مجلس شورای اسلامی هیچ واکنشی نداشت.

مجید شعرباف با بیان اینکه صداوسیما حتی برای همان اندک طرح‌های ضدآمریکایی پوشش رسانه‌ای کامل نمی‌دهد، به ارائه طرح‌های پیشنهادی برای مقابله با سیاست‌های خصمانه آمریکا پرداخت.

وی پیرامون مباحثی از جمله اقتصاد، سیاست و آموزش پرداخت و با نقد سازوکارهای پیچیده‌ای که مانع ارائه طرح و ایده از سوی مردم و حتی نخبگان است، بیان کرد: این سازوکارها مانع واکنش سریع و به هنگام در مجلس هستند و این روند برای بدنه‌ مدیریتی کشور در بزنگاه‌ها، تنها یک خروجی فرسایشی دارد.

این پژوهشگر با اشاره به بدعهدی شرکت‌های خارجی عنوان کرد: باید قانونی تنظیم شود که وقتی یک شرکت خارجی به تعهدات خود عمل نمی‌کند، دیگر قراردادی با او امضا نشود یا حداقل در اولویت ثانویه قرار بگیرند و اگر قراردادی جدید با این شرکت‌ها بسته شد، جریمه نقض قرارداد قبلی، در قرارداد جدید لحاظ شود.


لطفا در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید
لینک کوتاه: https://ayyam.ir/847

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برگزیده‌ها


آخرین رویدادها


تازه‌های شبکه‌های اجتماعی