روایت فتح بهداشت و سلامت

۹۸/۱۲/۲۹، ۱۲:۱۴ ب٫ظ

بعد از پایان بحران، مجددا نیروهای سکولار هجمه خواهند کرد و با انکار «جهاد»، عملا مقابله با کرونا در ایران را پروژه ای صنفی و حرفه ای مانند دیگر کشورها قلمداد خواهند کرد.

روایت فتح بهداشت و سلامت و چالش بعد از کرونا به قلم “احسان صفرزاده”

فعالان رسانه ای و معناپردازان سکولار، به شدت تلاش دارند که “پروژه عرفی سازی” را در خلال بحران کرونا پیش ببرند.
عرفی سازی یعنی دنیایی کردن و انقطاع از نظام های ارزشی دینی و آسمانی.

چالش رقص نمونه اش بود که موفق نشد. این چالش می خواست بر منقطع بودن پیوند ارزشی رزمندگان خط مقدم مقابله با کرونا، با نظام معنایی دینی و انقلابی تاکید کند.
حتی ویدیوی امین زندگانی، پشت زمینه اش تصاویر دفاع مقدس در کنار برخی عناصر عرفی تاریخ ایران بود.
یعنی رزمندگان دفاع مقدس را نه متعلق به شرع، بلکه نیروهایی عرفی و سکولار نشان می داد که در چالش رقص حتی قابلیت جمع و همنشینی با مطرب و رقاص را دارند.
اصل این ایده، حساب شده و دقیق بود و بالاتر از سطح کنشگری یک سلبریتی معمولی (امین زندگانی) بود.
این که به چشم مخاطب و افکار عمومی ایران مضحک جلوه کرد، شاید دلیل یا نشانه‌ای بر سفارشی بودن آن باشد.
به هر حال ناکام ماند و شمار کل ویدئوهای قبل و بعدش در موضوع رقص پرستاران کرونا به عدد انگشتان دست نرسیده است.

فعلا در شرایط پرخطر، آنچنان خبری از حضور و شوآفهای انسان دوستانه سلبریتی ها نیست و بار حضور و ابتکار عمل میدانی، در کنار پرستاران و پزشکان، بر دوش حزب الله و نیروهای جهادی است.
ولی بعد از پایان بحران، مجددا نیروهای سکولار هجمه خواهند کرد و با انکار «جهاد»، عملا مقابله با کرونا در ایران را پروژه ای صنفی و حرفه ای مانند دیگر کشورها قلمداد خواهند کرد. (حتی در مورد پرستاران و پزشکان اصرار دارند که تصویری سکولار و غیرارزش از ایشان بسازند.)

مفاهیمی که انقلاب اسلامی اصرار بر خلق و تثبیتشان دارد را انکار خواهند کرد (مفاهیمی مانند روحیه بسیجی و جهادی و عمل مومنانه و مجاهدانه و…) در آینده حتی عملیات های بسیجیان و نیروهای جهادی و مسجدی در دفاع از جان مردم در مقابله با کرونا را هم انکار خواهند کرد (تقلیل خواهند داد و آن را ناچیز و کان لم یکن جلوه خواهند داد)

صحبت از جنگ رسانه ای است که یک طرف اصرار دارد ایران بدون ارزشهای دینی و شرع و مفاهیم انقلاب اسلامی را نه تنها ممکن بلکه باورپذیر و عادی کند.
در بحران های مختلف (از جنگ تحمیلی گرفته تا کرونا) در ابتدا تلاش می کنند ایران را فلج و ناتوان کنند. اگر موفق نشدند از موضع مهاجم به ایران، تغییر وضع داده و تصویر مدافع ایران را از خود نمایش می دهند.

فعالیتهای جهادی در خدمت مردم، سرمایه اجتماعی دین در تاریخ و جامعه ایران است. این سرمایه باید حفظ و تقویت شود. باید در خاطره جمعی ماندگارشان کرد. نباید اجازه داد به این سرمایه شبیخون بزنند و آن را به نفع جبهه مقابل مصادره کنند.

راهکار عملیاتی چیست؟ تقویت فعالیت رسانه ای و الزام به آن به مانند فعالیت جهادی و خدمت رسانی. از تمسخر رقیب مردد نشوید. تمسخر تصاویر و ویدئوهای حزب الله نشانه عجز جبهه مقابل است. از خلق و انتشار تصویر و خاطره در گونه های مختلف هنری و رسانه ای فروگذار نکنید. بسیجی و جهادگری که مومنانه در میدان بهداشت و سلامت تلاش می کند به مانند بسیجی و جهادگر نبرد نظامی در دفاع مقدس است که خاطرات و تصاویر حماسه ها را ثبت و ضبط می کند.

اگر نبود روایت فتح و گنجینه خاطرات و تصاویر دفاع مقدس که بر اسلامی بودن جامعه ایران و دینی بودن دفاع از ایران دلالت دارد، معناپردازان سکولار امروز، برای جعل و تحریف واقعیت و بهره برداری عملی از آن، کارشان ساده بود.

به موازات نبرد با ویروس کرونا، منازعه ای نشانه شناختی هم در جریان است. یک سوی این منازعه می خواهد از دین و ریشه های آن در جامعه و تاریخ و سرمایه آینده ایران پاسداری کند…


لطفا در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید
لینک کوتاه: https://ayyam.ir/1265

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برگزیده‌ها


آخرین رویدادها


تازه‌های شبکه‌های اجتماعی