محمدتقی فهیم

سینما، عقیم در تصویر کارگر ایرانی

۹۹/۰۲/۷، ۵:۱۲ ب٫ظ

چهل سال سینمای پس از انقلاب با نزدیک به تولید فقط دو هزار فیلم بلند داستانی ، به اندازه انگشتان دست هم اثر با موضوع و مشکلات و معضلات کارگری ندارد .

به گزارش “ایام” محمدتقی فهیم؛ منتقد سینما به مناسبت روز کارگر در صفحه شخصی خود نوشت:

چهل سال سینمای پس از انقلاب با نزدیک به تولید فقط دو هزار فیلم بلند داستانی ، به اندازه انگشتان دست هم اثر با موضوع و مشکلات و معضلات کارگری ندارد .
خلا فیلم با محوریت کارگر و محیط های کار، باعث شده تا همچنان فیلم نیاز ساخته علیرضا داوودنژاد دیدنی ، تازه و خاطره انگیز باشد .
یازده اردیبهشت (روز جهانی کارگر) امسال وضعیت دشوار مضاعفی برای کارگران سراسر دنیا است . آمریکا با بیش از بیست میلیون بیکار در صف گرفتن بسته غذایی روبرو است و دیگر کشورها نیز با چنین معضلی دست به گریبان هستند ، از جمله کشور خودمان که مطابق گزارش مرکز پژوهش های مجلس ، کرونا باعث و بانی بیکاری دو و نیم تا شش میلیون بیکار خواهد بود .

سخت تر از همیشه

روز جهانی کارگر اگر چه منشا و ریشه ای ایدئولوژیک دارد ، ولی کرونا وضعیتی را پیش آورد که این روز معنایی واقعی فرا وطنی پیدا کرده ، چنانکه آسیب وارده بر بدنه نیروی کار ، دیگر مرز نمی شناسد و به قول معروف آسمان همه جا برای کارگران یک رنگ دارد .
برگردیم به بحث سینما . فیلم های بی شمار زیادی در جهان با رویکرد کارگری ساخته شده است . از رزمناو پوتمکین ، اثر شاخص آیزنشتاین تا اعتصاب ، خوشه های خشم ، در بار انداز و … که به دلیل قوت های دراماتیک مرزها را در نوردیدند و تقریبا اکثریت قریب به اتفاق مردم دنیا به تماشای این فیلم ها نشستند . هالیوود با در نظر گرفتن نگاه خاص کاپیتالیستی اش و سمت دهی به جنبش های کارگری از نظر کمی در زمینه ساخت و نمایش فیلم های با درونمایه کارگری ، سرآمد سینمای جهان است . البته که دراین میان بعضی از فیلم ها به خاطر خاستگاه فکری و پایگاه طبقاتی سازندگانشان با نقدهای تندی نسبت به مناسبات استثمارگرانه دراماتیزه ، ماندگار و ثبت شده اند .

استفاده ابزاری

متاسفانه سینمای ایران در مقام یکی از کشورهای صاحب تولید فیلم همچنان اسیر داستان های با تعلقات غیر کارگری است . فاصله سینمای ایران با فرهنگ ، روابط و فضاهای کارگری در حالی زیاد و زیادتر هم شده و می شود که انقلاب ایران با شعارهای ضد امپریالیستی و عدالت خواهانه ، از نیروی کار بهره های غیرقابل انکاری برده است . کارگران ایران در عین پشتیبانی از تغییر و تحولات سیاسی ، در میدان های دفاعی ، تولید نعمت های اقتصادی تا خودکفایی و مشارکت های انتخاباتی ، حضوری پررنگ داشته اند و … اما سینما ازاین دستمایه های غنی و قابل لمس محروم و همواره در چارچوب سلیقه و ذائقه و نیاز اقشار فرادست عمل کرده است .

فیلم سینمایی “نیاز” ساخته علیرضا داوودنژاد

لطفا در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید
لینک کوتاه: https://ayyam.ir/3988

چاپ نوشته


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برگزیده‌ها

مصاحبه با پروفسور بویل درباره ابعاد حقوقی تسخیر سفارت آمریکا
دکترین ضرورت چیست؟
 محاکمه شهروند آمریکایی در دوران کاپیتولاسیون
محکومِ آمریکایی
 سخنرانی حجت الاسلام الهی خراسانی
پیامبری که نمی‌شناسیم
مشاهده همه


تازه‌های شبکه‌های اجتماعی