سجاد اسلامیان

یمن؛ جبهه جدید اسلام خمینی

16 بازدید ۹۹/۰۴/۴، ۱۱:۲۷ ق٫ظ

بسیاری در جهان و به‌خصوص جهان اسلام به دنبال راهی به غیر از راه مکاتب شرق و غرب بودند و یکی از این افراد شهید حسین الحوثی است که بنا به قول مطلعان در سفری به قم تمام نظرات امام و انقلاب را مطالعه کرد. وی بعدها با یاد امام خمینی(ره) می‌گوید: امام خمینی (ره) امامی عادل و متقی است، لذا دعوتش رد کردنی نیست.

به‌گزارش «ایام»، متن پیش‌رو نوشتاری از «سجاد اسلامیان»؛ کارشناس حوزه جهان اسلام است که طی آن به مروری بر اندیشه‌های جنبش‌الحوثی پرداخته است. متن این یادداشت را که در شمارۀ۴۵ نشریه فرهنگی، تحلیلی راه به‌ چاپ رسیده است، در ادامه می‌خوانید:

سال ۲۰۰۴، چهار ماه از محاصره منطقه مران گذشته است و «علی عبدالله صالح» رئیس جمهور یمن پس بمباران این منطقه با افتخار اعلام می‌کند در جنگ با شورشیان پیروز و رهبر آنان به نام «حسین بدرالدین الحوثی» را کشته است.

هر مکتب وقتی که از سطور کتاب به خیابان‌های جامعه می‌آید شیوه زندگانی مردمان را تغییر می‌دهد؛ کمونیست‌ها از کره تا کوبا چون معتقد به جامعه بی‌طبقه‌اند لباس متحد الشکل را تجویز می‌کنند و کاپیتالیست‌ها که به سرمایه‌دار و افزایش خرید و اقتصاد توجه دارند به اباحه و مصرف‌گرایی و تجملات میدان می‌دهند.

پیش از انقلاب اسلامی ایران همین دو دیدگاه در جهان جولان می‌داد و هر کشوی ولو با نگاه قومیتی مجبور به اطاعت از یکی از دو روش زندگی این دو مکتب بود.

در ایران بسیاری وقتی به پیشرفت معتقد می‌شدند چون پدر روشنفکران نظر می‌دادند که مردم ایران باید از فرق سر تا نوک پا غربی باشند، اما انقلاب ایران، اسلام را به‌عنوان یک مسیری برای زندگی معرفی کرد که برای بزرگترین مباحث بشر یعنی حکومت تا کوچکترین چیزها سخنی برای گفتن دارد.

درگیری که پس از انقلاب اسلامی در جهان شکل گرفت جنگ میان روش‌های زندگی و ارزش‌های آن بود تا جایی که «زیپنی لیونی» وزیر امور خارجه سابق اسرائیل جنگ ۲۲ روزه را جنگ ارزش‌ها دانست.

بسیاری نیز در جهان و به‌خصوص جهان اسلام به دنبال راهی به غیر از راه مکاتب شرق و غرب بودند و یکی از این افراد شهید حسین الحوثی است که بنا به قول مطلعان در سفری به قم تمام نظرات امام و انقلاب را مطالعه کرد. وی بعدها با یاد امام خمینی(ره) می‌گوید: امام خمینی (ره) امامی عادل و متقی است، لذا دعوتش رد کردنی نیست .(۱)

عدالت و استکبار ستیزی نکات مهمی است که حسین الحوثی از روش زندگی و شعارهای امام خمینی(ره) دریافت کرده است و وی که مفسر قرآن نیز بوده است تفسیر «اعدلو هو اقرب للتقوی» و «لن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلا» را در روش مبارزه و جهاد امام خمینی(ره) می‌داند تا جایی که می‌گوید: دیدیم امام خمینی (ره) چگونه غرب را شکست داد؛ چگونه آنها را وحشت زده کرد و چگونه به لرزه درآوردشان. (۲)

سخنرانی‌های شهید حسین الحوثی اکثراً در دورانی است که هنوز جنگ در یمن آغاز نشده و علی عبدالله صالح هنوز درگیرو دار تبعیت اتحاد دو یمن شمالی و جنوبی است.

هر چند به گفته «عصام العماد» فعال شیعی یمن اختلاف اولیه حسین الحوثی و پدرش بدرالدین مخالفت آنان با ارسال نیروهای نظامی یمن به جنگ با ایران بود، اما آنچه که جنگ را شعله ور کرد ۲ مسئله بود: ۱. ورود آمریکا به یمن به بهانه مبارزه با تروریسم و ۲. نفوذ وهابیت به یمن و بویژه مناطق شیعه نشین.

«عصام العماد» در این زمینه می‌گوید: وهابی‌ها را در قالب ارتش، در قالب نیروهای دولتی به صعده فرستادند و آنها بی‌محابا و به حکم حلیتی که برای مال و ناموس شیعیان قائل بودند آنها را غارت می‌کردند.

جنگ اول تا ششم صعده از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ همگی یک نکته دارد و آن چیزی است که «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش الحوثی در مصاحبه با نگارنده گفت که: «حسین بدرالدین الحوثی» بعد از حوادث ۱۱ سپتامبر دست به ارشاد مردم و ترویج فرهنگ قرآنی و همچنین مقابله با هجمه فرهنگی، سیاسی و نظامی آمریکا زد و از مسلمانان خواست تا علیه این هجمه موضع‌گیری قاطعی کنند تا جایی که این ارشادات منجر به تظاهرات‌های با شعار الله‌اکبر، مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، “پیروزی از آن اسلام است” و همچنین اقدام مردم مبنی بر تحریم کالاهای آمریکایی و اسرائیل شد و مردم به دور از تعصبات مذهبی و به صورت مسالمت آمیز و بدون هدف قرار دادن احدی و البته بر اساس فرهنگ قرآنی با هجمه آمریکا به مقابله پرداختند.

لبّ سخن عبدالسلام چیزی جز مبارزه با تهاجم فرهنگی غرب و آمریکا و وهابیت و حفط ارزش‌های قرآنی نیست، چراکه در پاسخ به این سؤال که چگونه اوضاع صعده آرام می‌شود گفت: «ما می‌خواهیم فرهنگ قرآنی را بدون هرگونه اجبار و یا اعتراضی بر اساس آزادی فکر و اندیشه و آزادی بیان پیاده کنیم چراکه ما در برابر خدا مسئولیم بر اساس آنچه که در قرآن آمده در برابر اسرائیل و آمریکا بایستیم».

علی‌ای حال، جنگ صعده در سالی که گذشت بر خلاف پنج جنگ گذشته وجهه جهانی یافت. جنگی که به گفته عبدالسلام جنگ یمن علیه شیعیان به نیابت از آمریکا و اسرائیل و البته عربستان بود.

البته عربستان از آبان ماه علناً وارد جنگ شد، آمریکا هم دو هفته‌ای شمال یمن را بمباران کرد که در فجیع‌ترین آن در روز ۲۴ آذر ۱۲۰ یمنی را قتل عام کرد، ولی ترجیح داد در جنگ صعده دخالت نکند و کار را به صنعا و ریاض بسپارد و بر فشارهای تبلیغاتی خود بیافزاید.

در نهایت هر چند رسانه‌ها پایان جنگ صعده را به نفع ریاض و صنعا تعبیر کردند، اما به واقع این عبدالملک الحوثی رهبر رزمندگان الحوثی بود که بر اساس مصالحی که تشخیص داده بود بعد از مقاومت ۱۱۰ روزه در برابر حملات عربستان و تصرف ۸۰ درصدی استان صعده و بخش‌های مهمی از ۲ استان «عمران» و «حجه» یمن با خواسته‌های دولت موافقت کرد و دولت‌های یمن و عربستان هیچ پیروزی واقعی نداشتند و عبدالملک بارها گفته بود که قدرت انتقال جنگ به دیگر استان‌ها و به صورت فرسایشی را دارد.(۳)

در هر حال جبهه مقاومت در صعده و ملهم از امام خمینی (ره) و در مقابله با آمریکا و وهابیت شکل گرفته است، اینکه جنگ هفتم شروع خواهد شد یا نه به چند ماه آینده [مهرماه ۸۹] بستگی دارد، اما بعید نیست. ولی باید گفت نفوذ کلام شهید حسین الحوثی و عبدالملک الحوثی که امروز در تاکسی‌های صنعا تا صعده و خانه‌های مردم یمن شنیده می‌شود نوید صدور هر چه بیشتر انقلاب اسلامی به اقصی نقاط یمن را می‌دهد.

و شاید پیش بینی حسین الحوثی و تفسیر او از سنت انتقام الهی محقق شود: کشور یمن هم تعداد زیادی نیروی نظامی برای جنگ با انقلاب اسلامی در ایران به عراق فرستاده بود، پیش‌بینی می‌شود که رئیس و ارتش یمن، کیفر اعمال خود را ببینند.(۴)

(۱): سخنرانی با عنوان “خطر دخول امریکا الیمن”

(۲): تفسیر آیه ولایت

(۳): گفتگوی عبدالملک الحوثی با روزنامه “الاخبار” لبنان

(۴): سخنرانی با عنوان “خطر دخول امریکا الیمن”


لطفا در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید
لینک کوتاه: https://ayyam.ir/7354

چاپ نوشته


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برگزیده‌ها



تازه‌های شبکه‌های اجتماعی