مروری اجمالی بر مطالبات رهبری از رسانه ملی

رسانه ملی و مطالبات رهبری

۹۹/۰۵/۹، ۱۲:۱۵ ب٫ظ

مقابل هجمه همه جانبه رسانه‌ای علیه فرهنگ و هویت ایرانی، بلاشک اصلی‌ترین رکن مقاومت و حتی طرح ریزی حملات، «رسانه ملی» است.

به‌گزارش «ایام»، متن پیش‌رو گزارشی اجمالی بر مطالبات رهبری از رسانه ملی است که بصورت کلی برخی از تاکیدات ایشان را مورد توجه قرار می‌دهد. این گزارش را که به مناسبت سالروز اولین بازدید رهبر انقلاب از صدا و سیما در نهم مرداد ۷۵ منتشر شده، در ادامه می‌خوانید:

در دنیای امروز به دلیل گسترش رسانه‌ها و پیشرفت‌های چشم‌گیرشان به لحاظ علمی و تکنولوژی، اقبال عمومی در میان مردم نسبت به استفاده از این ابزار افزایش یافته است.  اکنون به قدری رسانه‌ها تا درونی‌ترین لایه‌های زندگی افراد نفوذ کردند که می‌توان گفت پایه‌های فکر، تحلیل، تصمیم و اقدام افراد بی‌نهایت تحت تاثیر این ابزار است. اما فضای رسانه با این جایگاه تعیین کننده، وضعیت خوش بینانه‌ای ندارد. امروز این ابزار به دلیل تاثیر گذاری منحصر به فردی که بر روی مخاطب دارد، به‌عنوان ابزاری کارآمد برای انتقال پیام شناخته می‌شود و از این رو مورد توجه قدرت‌های استکباری و سرمایه‌دار قرار گرفته است تا از طریق آن به اشاعه باورها، فرهنگ و ارزش‌ها سرمایه‌داری و متناسب با منافع مراکز قدرت و ثروت دست بزنند. در این شرایط قطعاً اهداف دنبال شده از سوی رسانه‌های سرمایه‌داری مغایر با اهداف رسانه‌ای است که باید توسط جبهه حق دنبال شود. به قول رهبر انقلاب: « آنها برای دنیا فضیلت اخلاقی، دین، ایمان، معنویت و صلح را نمی‌خواهند». (۱)

انحصار طلبی، تمامیت خواهی و قدرت‌طلبی از ویژگی‌های بارز نظام سرمایه‌داری است که استقلال دیگر جوامع را در نظر نمی‌گیرد و برای دستیابی به قدرت و ثروت بیشتر، از دست درازی به منابع و ثروت‌های دیگر جوامع از هیچ اقدامی دریغ نمی‌کند. هر مقاومتی هم که در قبال دست درازی‌شان شکل بگیرد، از سوی امپراطوری رسانه‌ای آنها مورد تخریب واقع می‌شود.

کشور ما نیز به‌دلیل موقعیت جغرافیایی و منابع سرشاری که در اختیار دارد، از دیرباز تا کنون مورد توجه قدرت‌های استعماری بوده است. طعم شیرین چپاول سرمایه‌های ملی ایرانیان زیر دندان طمع کشورهای استعمارگر، اگر چه بعد از انقلاب اسلامی پایان یافت؛ اما آنها هرگز این دوران شیرین را از یاد نمی‌برند و پیوسته دنبال راهی برای تصاحب مجدد این مرز و بوم و چمبره زدن بر گنجینه‌ها و سرمایه‌های آن هستند. امروز اگر چه برای رسیدن به اهداف خود، توان رویارویی نظامی را در برابر اراده قوی و استقلال خواه ملت ایران ندارند، اما از ابزار رسانه برای درهم شکستن این استقلال‌خواهی و هویت ملی ایرانی که علت تمام مقاومت‌ها در برابر زیاده‌خواهی‌های نظام‌های سرمایه‌داری است، استفاده می‌کنند. بنابراین جنگی رسانه‌ای برای هویت‌زدایی از جامعه ایرانی که منجر به فروپاشی مقاومت آنان شود در دستور کار امپراطوری رسانه‌ای استکبار جهانی قرار دارد. در مقابل هجمه همه جانبه رسانه‌ای علیه فرهنگ و هویت ایرانی، بلاشک اصلی‌ترین رکن مقاومت و حتی طرح ریزی حملات، «رسانه ملی» است، چنانکه رهبر انقلاب تاکید می‌کنند: « رسانه‌ی ما، هم باید ناظر باشد به خنثی کردن کار دشمن در داخل، هم باید ناظر باشد به ضربه‌زدن به دشمن در فضای عمومی. می‌بینید رسانه ملی چه نقش مهمی دارد».(۲)

اکنون از یک سو با توجه به فرارسیدن سالروز اولین بازدید رهبر انقلاب اسلامی از سازمان صدا و سیما و از سوی دیگر به دلیل اهمیت نقش رسانه ملی، به‌عنوان بزرگترین رسانه انقلاب اسلامی در خنثی کردن هجمه رسانه‌ای علیه فرهنگ و هویت ملی و طراحی اقداماتی برای اشاعه فرهنگ و ارزش‌های دینی و انقلابی، به مرورِ وظایف اصلی صدا و سیما در بیان رهبر انقلاب می‌پردازیم. البته در مطالعه بیانات ایشان، هر مخاطبی در جستجوی متن کامل برخی دیدارها با مدیران صدا و سیما خصوصاً هر چه به این سالها نزدیک می‌شود، با چیزی تقریباً شبیه به هیچ؛ البته به جز چند گزارش ناقص از برخی دیدارها، مواجه می‌شود. این موضوع جای تأمل دارد که آیا رهبری در طول این سالها دیداری با مدیران رسانه ملی نداشتند یا سایت اطلاع‌رسانی ایشان جز به انتشار ناقص برخی از آنها و نه بیشتر، اکتفا کرده و متن کامل بیانات ایشان را در این دیدارها منتشر نکرده است!

حراست از فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی

هویت، ویژگی‌ ذاتی یک جامعه هست که فرهنگ آن جامعه را تشکیل می‌دهند. فرهنگ و هویت ایرانی از دیرباز با اسلام عجین بوده و این همراهی برکات پرثمری را برای ایران به ارمغان آورده است. آنچه تاکنون در طول تاریخ پیشرفت‌ها و حماسه‌ها را رقم زده و ستارگانی را در آسمان علم، ادب و هنر عالم در دل خور پرورانده، همین روح ایرانی اسلامی نهفته در فرهنگ و هویت ایرانی است، از این رو حراست از آن در برابر آنانی که برای تاراج سرمایه‌های ملی ما، به دنبال تخریب و تضعیف این هویت هستند، برای رسانه ملی، به‌عنوان رسانه انقلاب اسلامی ضروری است. رهبر انقلاب نیز دراین باره تاکیداتی دارند که به برخی از آنها اشاره می‌شود:

«فرهنگ مایه‌ی اصلی هویت ملتهاست. فرهنگ یک ملت است که می‌تواند آن ملت را پیشرفته، عزیز، توانا، عالم، فناور، نوآور و دارای آبروی جهانی کند. اگر فرهنگ در کشوری دچار انحطاط شد و یک کشور هویت فرهنگی خودش را از دست داد، حتی پیشرفت‌هایی که دیگران به آن کشور تزریق کنند، نخواهد توانست آن کشور را از جایگاه شایسته‌ای در مجموعه‌ی بشریت برخوردار کند و منافع آن ملت را حفظ کند». (۳)

«آنها می‌خواهند فرهنگ ملت را از گرایش به ایمان، ارزش‌ها و گرایش به اصول اسلامی و استقلال هویت ملی برگردانند. شما باید درست نقطه‌ی مقابل این کار را مورد اهتمام خودتان قرار دهید». (۴)

اشاعه ارزش‌های دینی

رهبر انقلاب در تبیین هدف از فعالیت‌های رسانه ملی چنین می‌گویند: « هدف اصلی ما، سازندگی مردم به شکلی است که اسلام و انقلاب می‌خواهند». حال این پرسش مطرح است تربیت و رشدی که مد نظر اسلام  و انقلاب و مورد توقع از صدا و سیمای ملی است، در قالب چه ارزش‌هایی باید به مردم منتقل شود تا تاثیر گذار و متضمن آن تعالی مد نظر باشد. اکنون به برخی از این ارزش‌ها در کلام رهبری اشاره می‌شود.

«صدا و سیما در زمینه‌ی پرورش و گسترش و تفهیم و تبیین فضیلت‌های اخلاقی باید برنامه‌ریزی کند؛ یکی از اهداف صدا و سیما در همه‌ی برنامه‌ها باید این باشد:

اخلاق‌های رفتاری افراد جامعه؛ مثل انضباط اجتماعی، وجدان کاری، نظم و برنامه‌ریزی، ادب اجتماعی، توجه به خانواده، رعایت حق دیگران – این‌که دیگران حقی دارند و باید حق آنها رعایت شود، یکی از خلقیات و فضایل بسیار مهم است – کرامت انسان، احساس مسؤولیت، اعتماد به نفس ملی، شجاعت شخصی و شجاعت ملی، قناعت، امانت، درستکاری، حق‌طلبی، زیباییطلبی – یکی از خلقیات خوب، زیباییطلبی است؛ یعنی به دنبال زیبایی بودن، زندگی را زیبا کردن؛ هم ظاهر زندگی را و هم باطن زندگی را؛ محیط خانواده، محیط بیرون، محیط خیابان، محیط پارک و محیط شهر – نفی مصرف‌زدگی، عفت، احترام و ادب به والدین و به معلم».(۵)

«پیام‌هایی که ما باید به ذهن مردم منعکس کنیم، کدامهاست؟ به‌نظر من، یکی همین شعار «عدالت» است که عرض کردم. ما نباید از شعار عدلِ علوی عقب‌نشینی کنیم… ما بایستی آن قلّه را حذف نکنیم و آن را درنظر بگیریم و بخواهیم. وقتی که انسان این پیام «عدالت‌خواهی» را به ذهن مردم القا و به آنها تفهیم می‌کند و عدالت‌خواهی را در آنها زنده نگه می‌دارد و صحیح و منطقی با مردم حرف می‌زند، طبیعی است که آنها مثلاً از کمتر بودن عدالتی که به آن رسیده‌اند، ناراضی نمی‌شوند و بالاخره احساس می‌کنند که آن نقطه‌ی بالایی است؛ اما حرکت به سمت قلّه را بایستی زنده نگه داشت. بنابراین عدالت و عدالتخواهی و تزیین عدالت، از چیزهایی است که نباید آن را فراموش کرد».(۶)

«تقویت روحیه‌ی مسؤولیت‌شناسی در مردم یکی دیگر از ارزشهاست. مردم نباید احساس بی‌مسؤولیتی کنند. خیلی مهمّ است که این روحیه در همه‌ی مردم به‌وجود آید که مسؤولند». (۷)

«یک پیام از پیام‌های مظلوم و فراموش شده‌ای که بار دیگر بایستی به آن اهتمام ورزید و آن را به ذهن‌های مردم منتقل کرد، عظمت و شکوه و اهمیت انقلاب اسلامی ماست. این انقلاب چیز کوچکی نبود و تمام هم نشده است».(۸)

«دشمن ستیزی، مشخّص کردن دشمن اصلی و متمرکز شدن روی دشمنان اصلی، از دیگر مسائل مهمّ است».(۹)

البته در کنار اشاعه برخی ارزش‌ها، سیمای ملی از ترویج برخی ارزش‌های غلط نیز باید خودداری کند. رهبر انقلاب در این باره تاکید می‌کنند:

« در کنار دامن زدن به دغدغه‌ی عدالت اجتماعی و رسیدگی به فقرا، زندگی اشرافی و تجملاتىِ پوچ و بیهوده را هم تخریب کنید؛ این زندگی واقعاً در خور تخریب است. زندگی تجملاتی نباید به‌هیچ‌وجه ترویج شود؛ بلکه باید تخریب شود و نقطه‌ی منفی به‌حساب بیاید…ما به فقیر باید عزت‌نفس و حس مناعت بدهیم و به غنی باید کمک به فقیر را بیاموزیم. به‌هرحال در کل زندگی جامعه، باید از زندگی اشرافی و تجملاتی الگوسازی نکنیم». (۱۰)

نظارت بر حسن اجرای وظایف مطابق مسئولیت‌ها

نظارت بر فرآیندهای تولید برنامه از برنامه‌ریزی و تحقیقات تا تولید نهایی باید پیوسته مورد توجه مدیران باشد و الا ممکن است امکان دستیابی به خروجی مطلوب را به تعویق انداخته و هزینه بردار کند. رهبر انقلاب دربارۀ اهمیت نظارت نیز نکاتی را در جلسات متعدد به مسئولان و مدیران سازمان صدا و سیما متذکر شده‌‌اند که در ادامه به برخی از آن تاکیدات اشاره خواهد شد.

«به نظر من چیزی که در صدا و سیما باید تحقق پیدا کند، نظارت و پیگیری است. نظارت و پیگیری، یک کلمۀ آسان است؛ اما دشوارترین بخش کار این است. اگر این نظارت نباشد، ناگهان می‌بینید صد و هشتاد درجه کار تغییر پیدا می‌کند». (۱۱)

« من بسیاری از شما را می‌شناسم و بعضی را هم که از نزدیک نمی‌شناسم، ذکر خیرشان را از دوستان شنیده‌ام؛ بنابراین بحث سرحلقۀ مفقوده‌ای است که شما آن را ندارید؛ یعنی بالای سرِ کار رفتن و پرداختن به کار و مو را از ماست کشیدن و ارزیابی برنامه‌ها….ممکن است بگویید این کارها را «سیما فیلم» می‌کند. عنوان «سیما فیلم» متعلق به شماست؛ باید دید چه کارگردان و چه تهیه کننده‌ای فیلم می‌سازد؛ چه می‌سازد و آیا اصلاً دغدغه‌های شما را دارد یا نه». (۱۲)

«بعد هر کاری که انجام می‌گیرد، ملاحظه کنید، ببینید آیا بر اساس آن معیارهاست یا نه؛ آیا آن مقصود برآورده شده است یا نه؛ آگر مقصود برآورده نشده، رد کنید و به کسی که از شما پول می‌گیرد تا سریال بسازد، پول ندهید تا نظارت شما تحقق پیدا کند». (۱۳)

از جمله کارهای بسیار خوب این است که بخصوص در حین تولید، نظارت و سرکشی کنید تا پولِ زیاد و بیهوده‌یی مصرف نشود و بعد مجبور باشید اشکالاتش را برطرف کنید. به‌هرحال باید در نظارت کیفی بشدت سعی شود پیام‌های منفی در کارها نباشد». (۱۴)

روایت پیشرفت‌ و معرفی سرمایه‌های انسانی

از آنجا که یکی از روش‌های رسانه‌ای دشمنان برای در هم شکستن سد اراده ملی و تضعیف هویت ایرانی، القای حس ناامیدی در بین جامعه اسلامی ایران است، تا از این طریق بتوانند بر جامعه تسلط پیدا کرده و بار دیگر بر منابع و ثروت ملی ما چیره شوند، بیان پیشرفت‌ها، دستاوردها و معرفی افرادی که این پیشرفت‌ها را رقم زدند، در اولویت کار رسانه‌ای صدا و سیما قرار گیرد. چنانکه رهبری نیز تاکید می‌کنند:

«ما برای آینده به علم احتیاج داریم. نهضت نرم‌افزاری و تولید علم و اندیشه و فکر که مطرح شد، باید جدی گرفته شود. خوشبختانه زمینه‌ها کاملاً آماده و استقبال هم خیلی خوب است. مردم را نسبت به مقوله‌ی علم، امنیت، پرورش نخبگان، اقتدار ملی، کار و ابتکارِ گره‌گشا و پیشبرنده و مقولاتی از این قبیل حساس کنید». (۱۵)

«در مقوله‌ی ادب و هنر، یکی از کارهایی که امروز تلویزیون متعهد است، برجسته کردن چهره‌های اسلامىِ معاصرِ کارآمد است… آدمهای باشعور، دارای استعدادها و لیاقتهای بالا، هوشمند در ادبیات و در هنر و در علم و در مسائل اجتماعی داریم؛ اینها را مطرح کنید. تلویزیون یکی از کارهایش باید این باشد که اینها را مطرح کند».(۱۶)

بها دادن به نیروهای متعهد و پرهیز از به‌کارگیری عناصر غیرمتعهد به اسلام و انقلاب

توجه به ظرفیت‌های انسانی مومن و توانمند همراه با شناسایی، به کارگیری و پرورش آنها در جهت اهداف رسانه‌ای انقلاب برای انتقال هنرمندانه پیام‌ها و ارزش‌های این نهضت اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار است. رهبری نیز در مورد بکارگیری از عناصر مومن و متخصص و نیز عدم به کار گیری افراد غیر متعهد به اسلام و انقلاب نیز تاکیداتی دارند که در ادامه می‌خوانید:

الان هنرمندهای انقلابی و خوبی در داخل کشور هستند که بعضی‌ها در رشته و کارِ خودشان بلاشک جزو برجسته‌هایند؛ اما صدا و سیما از اینها استفاده‌یی نمی‌کند؛ نمیدانم چرا؟(۱۷)

«الان من می‌دانم، متأسفانه در تشکیلات ما، آن نظارت قوی، آن دقت نظر، آن هوشیاری کامل و آن بی‌رودربایستی‌گرىِ لازم وجود ندارد؛ لذا یک نفر هنرمند را می‌آورند، بعد یک میکرفن به دست او میدهند و این مال او میشود؛ دیگر او تعیین کننده و حاکم است! اگر روزی اتفاق افتاد که وقتی این میکرفن را به دست کسی دادیم، دایماً دکمه‌اش در دست ما بود، ما به دست همه کس میدهیم و هیچ باکی هم نداریم؛ منتها امروز متأسفانه این‌طوری نیست؛ لذا عناصر ناباب می‌آیند و جهتی را که عرض شد، عوض می‌کنند؛ به این جهت شما باید مراقب باشید و عناصر مورد اعتماد را بیاورید و برای این مردم استفاده کنید».(۱۸)

«آیا جذب این است که ما بیاییم هنرمندی را بزرگ کنیم، به او عنوان بدهیم، او را در تلوزیون مطرح کنیم، چهره ناشناس او را شناسا کنیم، اما نتوانیم در دل و باطن او کمترین اثری بگذاریم؛ بعد هم او بیاید از امکانات و تریبون و صدا و سیمای ما استفاده کند علیه خود ما حرف بزند؟! این دومی غلط است و بلاشک جذب نیست»(۱۹)

  1. بیانات در دیدار مدیران و برنامه‌سازان رسانه‌ای کشورهای مختلف[۱۳۸۵/۰۲/۲۶]
  2. بیانات در دیدار مسئولان سازمان صدا و سیما‌‌[۱۳۸۳/۰۳/۱۱]
  3. بیانات پس از بازدید از سازمان صدا‌ و ‌سیما[۱۳۸۳/۰۲/۲۸]
  4. همان
  5. بیانات در دیدار مسئولان سازمان صدا و سیما[۱۳۸۱/۱۱/۱۵]
  6. همان
  7. همان
  8. همان
  9. همان
  10. بیانات در دیدار مسئولان سازمان صدا و سیما[۱۳۸۳/۰۹/۱۱]
  11. بیانات در دیدار رئیس و معاونان سازمان صدا و سیما[۱۳۷۹/۰۴/۱۲]
  12. همان
  13. بیانات در دیدار رییس و معاونان سازمان صدا و سیما [۱۳۷۹/۰۴/۱۳]
  14. بیانات در دیدار مسئولان سازمان صدا و سیما‌‌[۱۳۸۳/۰۹/۱۱]
  15. همان
  16. بیانات در دیدار مدیران شبکه‌ی دوم سیما[۱۳۷۰/۱۱/۷]
  17. بیانات در دیدار مسئولان سازمان صدا و سیما‌‌[۱۳۸۳/۰۹/۱۱]
  18. بیانات در دیدار مدیران مراکز سازمان صدا و سیما در استان‌ها[۱۳۷۰/۰۷/۱۲]
  19. بیانات در دیدار رئیس و معاونان سازمان صدا و سیما[۱۳۷۹/۰۴/۱۳]


لطفا در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید
لینک کوتاه: https://ayyam.ir/9604

چاپ نوشته


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برگزیده‌ها



تازه‌های شبکه‌های اجتماعی