دکتر میثم ظهوریان

ترجیح مِمْبر بر مَنبر، حاصل برجسته شدن یک منبری مزاج‌گو

۹۹/۰۶/۱۳، ۵:۵۹ ب٫ظ

هدف پیامبران، اصلاح نقاط ضعف و معایب جامعه است و هدف منبری مزاج‌گو، راضی کردن مخاطب. لذا اولی مطابق مصلحت مخاطب سخن می‌گوید و دیگری مطابق میل او.

به گزارش «ایام»، دکتر میثم ظهوریان؛ فعال فرهنگی و اجتماعی در واکنش به سخنرانی اخیر حسن آقامیری اقدام به انتشار مطلبی در صفحۀ شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی نموده است که متن کامل این مطلب را ادامه می‌خوانید:

شهید مطهری در کتاب ده گفتار به پدیده‌ای در بین برخی از روحانیون منبری نقد وارد می‌کند که از آن به مزاج‎گویی تعبیر می‌نماید. شهید عزیز این سؤال را طرح می‌کند که چرا بسیاری از پیغمبران وقتی مبعوث می‌شوند مخالفان زیادی پیدا می‌کنند و برخی مانند حضرت نوح پس از صدها سال تبلیغ هم اندازه انگشتان دو دست حتی از نزدیکان خودشان پیرو ندارند و در مقابل برخی از مبلغین و روحانیون منبری در مدت کوتاهی پیروان زیادی پیدا می‌کنند.

به تعبیر شهید مطهری این پدیده رمزی دارد و آن رمز این است که هدف تبلیغ و رسالت پیامبران مبارزه با نقاط ضعف مردم بوده است و ما می‌خواهیم از همان نقاط ضعف برای جذب مرید بهره برداری کنیم. به تعبیر دیگر هدف پیامبران اصلاح نقاط ضعف و معایب جامعه است و هدف منبری‌های مزاج‌گو راضی کردن مخاطب. لذا اولی مطابق مصلحت مخاطب سخن می‌گوید و دیگری مطابق میل او.

شهید مطهری حالت دوم را بهره‌برداری از نقاط ضعف و جهالت و عوامی بخشی از مردم و بر ضد و در جبهه مقابل رسالت پیامبری می‌داند و برای آن از تعبیر «تبدیل کردن منبر به کرسی دلالی شخصیت‌ها» استفاده می‌کند و معتقد است کرسی منبر باید از این آلودگی پاک شود. خود شهید مطهری نیز البته از این قاعده تبعیت می‌کرد و به همین دلیل هم تا آخرین روزهای شهادت مخاطب و مریدی بسیار کم تعدادتر از برخی منبری‌های مزاج‌گوی کم سواد همان دوره داشتند.

مخلص کلام این که هم کسانی که از فالوورهای میلیونی منبری مزاج‌گوی اخیر ذوق زده شده‌اند و هم کسانی که از آن به هراس افتاده‌اند می‌بایست بدانند این مسئله پدیده جدیدی چه در تشیع و چه تاریخ دین نیست. البته این مسئله پدیده‌ای منحصر به منبری ذکر شده نیز نیست و در برخی از افراد مذهبی و حزب اللهی نیز در سال‌های اخیر شیوع داشته است.

خیلی از این رفتارها ناشی از یک فهم غلط و سیاست‌زده از مفهوم جذب و جذب حداکثری هست. اساس مفهوم جذب به معنی تلاش برای بالا بردن نظام فکری مخاطب و نزدیک کردن آن به ایده‌آل دینی است. اگر قرآن «و ما ارسلنا من رسول الا بلسان قومه» هم می‌گوید، تأکید بر استفاده از ابزار و روش جذب متناسب با مخاطب می‌کند و نه استحاله در محتوا.

اما عده‌ای چون تحقق این تعریف مستلزم فکر، برنامه و تلاش و کار بلندمدت است، راه ساده‌تر را انتخاب می‌کنند. فکر و رفتارهای خودش را به سطح تلقی‌ای که از نگاه طیف خاکستری جامعه دارد، تقلیل می‌دهد…. این جا دیگر مسأله جذب به مفاهیم دینی و انقلابی مطرح نیست. مخاطب باید جذب من و شخصیت من شوند که مصداق همان مفهوم دلالی شخصیتی است که شهید مطهری به آن اشاره می‌کند.


لطفا در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید
لینک کوتاه: https://ayyam.ir/11599

چاپ نوشته


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برگزیده‌ها



تازه‌های شبکه‌های اجتماعی